ANBI Stichting Yogacentrum de Meern
Stichting Yogacentrum de Meern is een officiële
ANBI sinds 28 januari 2022
ANBI Beleidsplan
25 januari 2022
Geachte lezer,
Bijgaand treft u het ANBI beleidsplan van Stichting Yogacentrum de Meern. Middels dit beleidsplan beantwoorden wij de door de fiscus vastgestelde vragen voor het aanvragen van de status Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
Inhoud van ons beleidsplan
1. Feitelijke gegevens
2. Algemene eisen aan een ANBI-beleidsplan
3. Doelstelling en te verrichten werkzaamheden van de instelling
4. Overzicht van inkomsten, bestedingen en vermogen
5. Vastgesteld beloningsbeleid
6. Besluiten
7. Website
Tot slot - handtekening bestuurder
1. Feitelijke gegevens
Bestuur
Het Bestuur van Stichting Yogacentrum de Meern zal worden gevormd door voorzitter A. Biseswar (Barendrecht), secretaris K. Veerakathi (Delft) en thesaurier S.G.M. van de Beek (Den-Haag). Allen voldoen aan de gestelde fiscale integriteitseisen.
Adres
Het adres van de Stichting betreft Mereveldlaan 8C, 3454CG, Utrecht, Nederland
Financiën
KvK-nummer
84251336
RSIN-nummer
863147938
BTW-nummer
NL863147938B01
IBAN rekeningnummer
NL64INGB0674710207
Boekhouding
Jo-Ann Kalf - de Graas [Administratie & Belastingen]
De Graas Administratie
Veenakker 12
2632AJ Nootdorp
www.deGraas.nl
KvK 67016901
Hieronder volgen de eisen van de fiscus aangaande een ANBI en de respons vanuit Stichting Yogacentrum de Meern. Blauwgekleurde teksten werden overgenomen van de website Belastingdienst.nl.
2. Algemene eisen aan een ANBI-beleidsplan
‘’ Wat vermeldt u in het beleidsplan van de ANBI?
U bent als ANBI verplicht om een beleidsplan te hebben. U bent daarnaast verplicht om de volgende gegevens op te nemen en toe te lichten in het beleidsplan:
• de doelstelling en te verrichten werkzaamheden van de instelling
• de wijze van verwerving van inkomsten
• het beheer en de besteding van het vermogen van de instelling’’ – Bron: Belastingdienst, 2022
3. Doelstelling en te verrichten werkzaamheden van de instelling
Omschrijf in het beleidsplan zo specifiek mogelijk wat de instelling wil bereiken, in de vorm van een heldere doelstelling.
Geef daarnaast aan hoe u uitvoering geeft aan de doelstelling, zoals welke activiteiten de instelling uitvoert en gaat uitvoeren om het gestelde doel te bereiken. Een voorbeeld kan zijn: het verstrekken van noodhulp bij rampen of het stichten van scholen in ontwikkelingslanden.
Zet uw instelling zich in voor de belangen van een specifieke doelgroep? Beschrijf deze doelgroep dan zo helder mogelijk.
Doelstelling
De maatschappelijke doelstelling van Stichting Yogacentrum de Meern is het vergroten van het sociale welzijn en de gezondheid van mensen in Nederland. Bevorderen van spiritualiteit. Verminderen van stress en burnout. Vergroten van sociale cohesie. Bevorderen van wederzijdse inclusiviteit en onderling respect.
Uitvoering & activiteiten bij doelstelling
Om de beoogde maatschappelijke doelstelling te bereiken, ondernemen we de volgende activiteiten:
1. Organiseren van yoga-activiteiten (zoals maandelijkse meditatiesessies, per kwartaal een fysiek hatha-yoga-programma). Dit is afhankelijk van de situatie van Covid-19 in Nederland van dat moment. Daarnaast stellen we yogakennis en -materialen zoals boeken beschikbaar.
2. Beschikbaar stellen van ruimtes voor yoga- en meditatiegerelateerde bijeenkomsten
3. Steunen van sociaal- maatschappelijke campagnes, zoals op het vlak van schone rivieren, armoedebestrijding, onderwijs in ontwikkelingslanden en Covid relieve.
Waarom yoga
Er zijn wetenschappelijk bevonden positieve effecten van yoga zoals het verhelpen van rugpijnen, lichte ontstekingen, overmatige stress, lichte depressie en piekeren. Ook uit eigen ervaring zien we de positieve effecten van yoga & meditatie en deze delen we graag met Nederland.
De wijze van verwerving van inkomsten
Omschrijf in het beleidsplan hoe de ANBI inkomsten gaat werven.
Op moment van schrijven kent de Stichting Yogacentrum de Meern nog geen inkomstenbron en/of donateurs. Dit komt door de Covidlockdowns en momenteel hoge besmettingcijfers. Dit maakt het organiseren van yogaprogramma’s vooralsnog ingewikkeld.
We sturen aan op twee centrale inkomstenbronnen:
1. Donaties
Daarnaast worden er actief donateurs geworven binnen 1-3 jaar. Hiermee wordt gestart zodra er een duidelijke financiële noodzaak is. Te denken valt aan kosten voor meubels, aankleding of schilderwerk.
2. Aanbieden van ruimtes
De stichting stelt haar ruimtes beschikbaar aan individuen en organisaties die hoogkwalitatieve yoga-activiteiten aanbieden. Denk hierbij aan fysieke yoga (hatha) en mind-yoga (meditatie).
Buiten lockdowns om zal de Stichting een Covidprotocol voor evenementen in gebruik nemen. Denk hierbij aan voldoende onderlinge afstand tussen deelnemers, actieve ventilatie, luchtkwaliteitsmonitoring, op de vloer aangeduide looprichtingen, entree louter voor deelnemers met actieve QR-code.
Optionele gegevens
Een beleidsplan is, naast het verwerken van eerder genoemde gegevens, vormvrij. U bent vrij om in het beleidsplan nadere informatie op te nemen waardoor uw transparantie richting sympathisanten en donateurs wordt vergroot, zoals:
• De naam het RSIN of fiscaal nummer
RSIN 863147938
• Het post- of vestigingsadres
Mereveldlaan 8C, 3454CG, Utrecht, Nederland
• Een telefoonnummer of e-mailadres
- Bestuur@stichtingyogacentrum.nl
- Financien@stichtingyogacentrum.nl
- Abiseswar@stichtingyogacentrum.nl – voorzitter 0031 6 29 58 25 13
- Kveerakathi@stichtingyogacentrum.nl – secretaris
- Vandebeek@stichtingyogacentrum.nl - afdeling financiën
• Een overzicht van inkomsten, bestedingen en vermogen
De instelling kan daar een prognose voor de komende jaren aan toevoegen.
Volgt onder ‘4’.
• Het beloningsbeleid voor het bestuur of de beleidsbepalers
Volgt onder ‘5’.
4. Overzicht van inkomsten, bestedingen en vermogen
Inkomsten
Momenteel kent de stichting geen inkomsten. Onvermijdelijke kosten (zoals die van de notaris en webhosting) worden momenteel voorgeschoten door de bestuursleden. Hierdoor ontstaat er een rekening courant. Later ontvangen bestuursleden deze bedragen retour. Er is geen sprake van winst binnen de stichting.
Bestedingen
Recent was er sprake van 3 incidentele uitgaven, te weten de notariskosten, KvK-opstartkosten en de onkosten voor het huren van een verhuisbusje. Structurele kosten die wij voorzien betreffen de bank, web- en emailhosting, de boekhouder, het boekhoudpakket, gebouwenschoonmaak en op termijn de inhuur van benodigde materialen. Denk hierbij aan warmte- en ventilatieapparaten. Daarnaast wordt het geld besteed aan gespecifieerde onkostenvergoedingen (zie 5). De stichting besteedt minimaal 90% van haar uitgaven aan het algemeen nut (fiscale 90%-eis).
Kosten voor water, elektriciteit en warmte worden vooralsnog voor rekening genomen door de donateur die ook de huur van het gebouw sponsort. Dit geldt ook voor een eventueel benodigde verbouwing. Dit beschouwen wij als een donatie (zie inkomstenbron 2).
Vermogen
Wij voorzien binnen het jaar 2022 een zeer bescheiden vermogen van maximaal €10.000. Deze zal worden gebruikt voor de inlossing van rekening courant, de benoemde incidentele uitgaven, vermogensopbouw en indien noodzakelijk voor yogamaterialen en kleine inrichting. Wij volgen het fiscale bestedingscriterium en zien de opbouw van in totaal €20.000 als verantwoord. Dit vergroot de financiële weerbaarheid van de stichting bij onvoorziene uitgaven (denk aan een onvoorziene vervanging van wasmachine). Vermogen kan niet worden gebruikt voor salarissen of vrijwilligersvergoedingen, wel voor gespecificeerde onkostenvergoedingen (zie 5).
Overschrijdt de stichting de €20.000-grens, dan worden de middelen gedoneerd aan een Nederlandse ANBI of internationale organisatie met algemeen nut gericht op yoga. De uiteindelijke zeggenschap over het vermogen ligt bij een meerderheid van het bestuur.
Stichting Yogacentrum de Meern staat voor transparantie over inkomsten, uitgaven en vermogen en wordt actief gecontroleerd door een boekhouder. Financiële informatie over het voorgaande jaar wordt uiterlijk eind maart van het volgende jaar gepubliceerd op haar website.
5. Vastgesteld beloningsbeleid
Bestuurders van de Stichting Yogacentrum de Meern werken voor de organisatie op basis van vrijwilligheid (‘om niet’). Reiskosten worden niet vergoed, tenzij het bestuur in meerderheid toestemming heeft verleend.
Er is sprake van 2 soorten onkostenvergoedingen:
- Verzekeringen
Het bestuur trekt zowel individueel als op organisatieniveau een rechtsbijstandsverzekering aan. Deze wordt vergoed door de stichting.
- Etentjes en dranken
Tijdens vergaderingen of bij vieringen mag het bestuur op kosten van de stichting dineren. Het betreft hier een maximum van €100 excl. BTW per keer.
6. Besluiten
Kleine besluiten
Het bestuur heeft regulier contact via een berichtendienst (WhatsApp). Voor niet-omvangrijke beslissingen hoeft een vergadering niet te worden georganiseerd en telt het stemmen via deze berichtendienst als zijnde een besluit.
Grote besluiten
Grotere beslissingen (van een financiële omvang >€250 en/of de toekomstige stappen van de stichting) worden in een vergadering besproken. Dit kan zowel online als fysiek plaatsvinden. Van deze laatste vergaderingen stelt de secretaris een verslag op. Deze wordt goedgekeurd en op de website gepubliceerd binnen 3 maanden.
7. Website
De stichting kent een website die te vinden is onder http://stichtingyogacentrum.nl. Deze voldoet aan de eisen gesteld door de Nederlandse Belastingdienst.
Tot slot
Handtekening bij ANBI Beleidsplan Stichting Yogacentrum de Meern
S.G.M. van de Beek
Thesaurier
Datum handtekening: [digitaal geplaatst]
Op: 25-01-2022